נפטון מלאך ושטן

המזלות לעצמם הם נייטרלים, לא טובים ולא רעים, לא חיוביים ולא שליליים, אלא הם מה שהם. אולם הפערים בין פרשנות חיובית ופרשנות שלילית שהם מקבלים באירועים, בטבע ובמיוחד אצל האדם – הולכים ומחריפים ככל שאנו מתקדמים מטלה אל דגים. הפער הקטן ביותר יהיה בטלה ואילו אצל דגים, מהיותו הארכיטיפ האחרון, הפער בין אפשרויות הביטוי של טוב ורע יהיה הקיצוני ביותר.

וכך נפטון, כשליטו של דגים, מייצג במפה את הקדוש והמופלא ביותר ואת הנורא והמאיים ביותר. עולמו של נפטון מלא בהקרבה, זולתיות, נחמה, ריפוי, שלווה, נתינה, אור, מוסיקה. נועם, ברכה, הודייה, מלאות, קדושה, יופי ועדנה שלא מן העולם הזה. באותה מידה עולמו של נפטון מלא בכאוס, שקרים ומרמה, סמים, זנוּת, קורבנוּת, התעללות חסרת סיבה, בגידות, נוכלויות, ניצול, יאוש, אימה, טירוף. גן-העדן והגיהינום, שניהם נפטון.

נפטון מייצג מצבים של חרדה קשה, יאוש, דיכאון, אֵבל וצער, בדידות, שֶׁבי, מאסר והסגר, גלות, ריקנות ופחדים, כמו שהוא מתאר מצבים של מלֵאות, נועם ואושר בלתי מותנה. נפטון הוא האפל, המאיים והרע ביותר, כמו שנפטון הוא הטוב, הטהור והעדין ביותר. המלאך והשטן מגולמים בנפטון.

נפטון הוא אמורפי, ענני, חלומי, נעלם – ועדיין, ההשפעה והעוצמה שלו הן מדהימות. הוא פועל באמצעות רגש מעודן ומרומז ביותר, באמצעות פיתוי וכֶשף והבטחה מבלבלת ומתעתעת. גורם לנו להימשך ולבוא בעקבותיו, בניגוד גמור להיגיון שלנו, הרבה פעמים בניגוד למה שטוב לנו, ולהוסיף ולהתעקש ולהגיד שהלכנו אחריו מרצוננו. נפטון מושך אותנו אל ממלכתו בחבלי כישוף וקסם.

אם הכוח הזה של נפטון אינו מלוּוה ביושר או אחריות, או אם האישיות רופפת וחסרת כיוון ואין בה היכולת להכיל את עצמה, או שהאדם כואב ודואב את פצעי ילדותו והוא בנקודה כזו שלא איכפת לו כבר מאף אחד ושום דבר – הרי שנפטון ייצור את הרמאים, הנוכלים והפושעים האכזריים ביותר, את הרוע המאיים והמפחיד ביותר, משום שהוא רוע אקראי, לא צפוי וחסר היגיון. אנשים המחליפים את אימת הרֵיק שהם חשים בתוכם באימה שהם זורעים בעולם.

ובה במידה נפטון ייצור את הקדושים, הטהורים והמבורכים ביותר, את אלה שבעבודה גלגולית ארוכה הסירו מעצמם עוד קליפה ועוד קליפה, עוד תאווה ועוד חרדה, והגיעו אל התוךְ העדין והחזק שבתוכם, והם נמצאים עתה באחדות עם הכל. אנשים מלאי אהבה וחמלה, שעצם נוכחותם משנה אותנו ומשרה עלינו שלווה ושקט ובריאות הנפש.

נפטון פותח לנו גישה לכוחות שהם מעֵבֶר. אך יחד עם כוחות אלה חייבים לבוא האחריות והאומץ הבוגר של סאטורן, טוּב-הלב החכם של יופיטר, והנוכחות הצנועה, העדינה והחזקה של כירון, אשר יכינו אותנו לפעול נכונה עם כוחות הקסם וההשראה שמעניק נפטון.

 

(לומדים אסטרולוגיה הכוכבים, פרק 7, מתוך נפטון, עמודים 283-310)

 

 

כתיבת תגובה