שליטה נעלות ומפלה

לכל כוכב יש האופי המקורי שלו, אלא שהוא נאלץ להסתגל ולהתאים עצמו לסביבת המזל והבית בהם יימצא במפה. ישנם מזלות מסויימים שבהם כוכב נחשב "מכובד" וישנם כאלה בהם הוא נחשב "נופל".

"מכובד" הוא מושג כולל המתייחס לשליט ראשון, שליט משני או נעלה. מול שלושה מיקומים אלה הכוכב נחשב "נופל".

 

שליטה ראשית

שליטה ראשית משמעותה דימיון, זהות. כשכוכב הוא שליט ראשי של מזל מסויים הדבר אומר שהוא דומה לו בדיוק, על כל רבדיו, ענפיו ותפקידיו. הכוכב מכיל בריכוז, בדחיסות ובתמציתיות את כל עומק תכונותיו של המזל עליו הוא שליט ראשי, ויש ביניהם שותפות במעשה, בסגנון ובמטרה. הבית והמזל הללו מהווים את תכונתו המרכזית של אותו הכוכב. השליטה הראשית היא ברורה וטבעית. הכוכב הוא המזל, המזל הוא הכוכב.

 

השליטים הראשיים הם: שמש שליטת אריה; ירח שליט סרטן; מרקורי שליט תאומים; ונוס שליטת מאזניים; מרס שליט טלה; יופיטר שליט קשת; סאטורן שליט גדי; כירון שליט בתולה; אוראנוס שליט דלי; נפטון שליט דגים; פלוטו שליט עקרב. אני רואה את כוכבנו אֶרֶץ כשליט ראשון של שור. השליטה מתייחסת למזל ולבית.

 

שליטה משנית

שליטה משנית מתייחסת למזל מסויים שהכוכב מכיל משהו מתכונותיו, אבל לא בשלֵמות. הכוכב אמנם דומה לאותו מזל ומייצג אותו ואת ביתו, אולם בצורה חיצונית ופשטנית. כשליט משני של מזל מסויים הכוכב אינו מכיל את הרבדים  העמוקים והמורכבים יותר של אותו מזל.

 

לדוגמא:

מרקורי הוא שליט מלא של תאומים, דומה לו בכל הרבדים וממלא את דרישות בית 3 בכל מקום בו יימצא. שפה, מידור, ניווט, קשרים, חינוך, תנועה – אלה ועוד הם תפקידיו הטבעיים של מרקורי וקשורים בתאומים. אולם מרקורי מבטא בחלקו גם את בתולה, ובתולה תימצא בחלקה גם במרקורי. נושאים כמו יכולת טכנית ושליטה בפרטים, תחזוקה, סדר וניקיון הם נושאים בתוליים המבוטאים גם הם באמצעות מרקורי ומעשירים את ההבנה שלו. לעומת זאת אין למרקורי קשר ישיר לנושאים של ריפוי, תזונה, צניעות, גבורה שקטה, ריכוז, התנזרות וקדושה. אלה הם נושאים עמוקים ומהותיים של בתולה ומתבטאים באמצעות כירון, השליט הראשון שלה.  

 

השליטים המשניים הם: מרקורי שליט משני של בתולה; ונוס שליטה משנית של שור; מרס שליט משני של עקרב; יופיטר שליט משני של דגים; סאטורן שליט משני של דלי. אני רואה את הירח כשליט משני של אריה ואת השמש כשליטה משנית של סרטן. השליטה מתייחסת למזל ולבית.

 

צריך או לא צריך?

גילוי הכוכבים החדשים במהלך 230 השנים האחרונות הוביל לכך שאסטרולוגים רבים סבורים שכיום אין יותר צורך להתעמק בנושא השליטה המשנית. הם תופסים את השליטה המשנית כאילוץ אותו נאלצו הקדוּמים לעשות, מכיוון שלא זכו להכיר את השליטים המלאים של הארכיטיפים הללו. אבל אני חושבת שבאנו מן האסטרולוגיה הקלאסית וכל פסיק ממנה הוא יקר ערך וראוי להרהר בו שוב ושוב.

נכון, ההיכרות עם הכוכבים הכבדים היא באמת זכות. היכרות זו האיצה את ההתפתחות שלנו ואת המודעות שלנו לעצמנו ומקומנו בעולם. אולם בשליטה המשנית גלום ידע נוסף שאין לוותר עליו. השליטה המשנית מסבירה בצורה עשירה יותר, הן את הכוכב והן את המזל עליו הוא שולט בחלקו.

למשל, לא נוכל להבין את הרצינות והמחוייבות אשר במזל דלי אם לא נזכור כי סאטורן הוא שליט משני שלו, כפי שלא נוכל להבין לחלוטין את סאטורן אם לא נזכור את הקשר שלו גם לדלי, ולא רק לגדי. השליטה המשנית של יופיטר בדגים מדגישה את הקשר שלו לדת ורוחניות, וכן לפרסום. השליטה המשנית של מרס בעקרב מסבירה את הנכונות של כוכב זה, המחוייב לחיים, להתגייס גם למען מטלות מסכנות חיים. והשליטה המשנית של ונוס בשור מרמזת על החושניות החזקה שבה. ומרקורי כבר אמרנו.

השליטה המשנית של הירח באריה, אותה אני מציעה פה, מסבירה את היותו של הירח סמל האגו המובהק ביותר, ואת הצורך שיש לירח במרכזיות ותשומת לב. את כושר המשחק והדרמה שבו, ואת השפעתו המכרעת על תפיסת העצמי ותחושת האושר האישי. ואילו השמש כשליטה משנית של סרטן מסבירה את הקשר שיש לשניהם עם הילד הפנימי ואת הרגשות החזקים כל כך שאנו חשים דווקא בלֵב, שהוא איבר מובהק של אריה. שליטה משנית כפולה זו גם מקשרת את השמש והירח ביחד דרך ההורים ומכלול רזי האישיות הפרטית. היפוך שליטה זה ביניהם מסביר גם מדוע קשה להפריד בין האגו של השמש לבין האגו של הירח.

ולא רק שליטה משנית. גם המושגים נעלה ונופל איבדו הרבה מכבודם בשנים האחרונות, ככל שהתפתחה הגישה המודרנית, שאינה מקבלת יותר את הגישה הפטאליסטית הקודמת לאסטרולוגיה ואת התפיסות הישנות של טוב ורע במפה.

אלא שכאן בדיוק שורש הבעיה. נעלות ומפלה במפת לידה אינן קשורות בטוב ורע ולא בחסרונות ויתרונות. ממש לא. 'מפלה' לא מזיקה לאדם ו'נעלות' לא תורמת לו. הגדרות אלו לא מתייחסות לאדם ולאירועי חייו – הן מתייחסות לכוכב. זהו עניין עקרוני. ההגדרות 'נעלה ונופל' מתייחסות לפונקציה האנרגטית אותה מתאר הכוכב בעולם, ומיועדות לתת לנו הבנה עמוקה יותר שלו. הידע החשוב הטמון בנעלות והמפלה שופך אור נוסף על הכוכב ועל המשמעות הפנימית שלו.

לגבי אדם, תורם או לא תורם – תלוי במכלול.

אז מהי נעלות?

האסטרולוגים העתיקים הגדירו לכל כוכב מתוך השבעה שהיו גלויים בפניהם מזל מסויים שבו אותו כוכב הוא 'נעלה', Exalted. הם הבחינו כי בסביבת אותו מזל הכוכב מכוייל להפליא, מתפקד בצורה מכווננת, הרמונית, מלאה. ולא רק, אלא שאותו מזל חושף בכוכב רבדים עמוקים ויפים שאינם מתגלים אצלו במזלות ובבתים אחרים, גם לא במזלות בהם הוא שולט.

זוהי נקודה שחשוב להבין. נעלות איננה סוג של שליטה. שליטה, ראשית או משנית, מתארת דימיון, זהות תכונות וזהות מטרות בין המזל לכוכב. נעלות לא. במבט מלמעלה תמיד יהיה שוני ראשוני בולט בין הכוכב למזל בו הוא נעלה.

למשל, מרס שכולו נעורים, מוחצנות, ישירוּת ועוז – נעלה בגדי, שכולו זהירות, אחריות, בגרות ואיפוק. ונוס העקשנית והלוחמת נעלה בדגים הרך והמקבל. מרקורי העממי והמשתלב בכל מקום – נעלה בדלי המתנשא ומתבדל, שלעולם אינו משתלב. השמש המפוארת, שכולה לגיטימציה וביטחון – נעלה בטלה, שכולו חיפוש לגיטימציה. והירח הרךְ, המשתנה ומגיב ללא הרף, מתכווץ ומתרחב – נעלה בשור שכולו יציבות, איתנות ועמידות. וכך גם המורים: יופיטר שכולו חוץ, חופשיות ומרחב – נעלה בסרטן, שכולו פנים, ביתיות ואינטימיות. וסאטורן, שכולו צמצום ופשטות עניינית וקשוחה – נעלה במאזניים, שעניינו סיפוק, קישוט ויופי.

אז אם לא דימיון, מה כן? בין אותו כוכב לבין המזל בו הוא נעלה ישנם יסודות משיקים פנימיים, שיתוף מהותי נסתר. אלה מאפשרים לכוכב לבטא בסביבת אותו המזל פוטנציאל גבוה החבוי בו, רובד סמוי שאינו מתבטא אצלו במקומות אחרים. כלומר, על אף השוני החיצוני, קיימת קורלציה פנימית. במזל בו הכוכב נעלה מתרחשים לו שני דברים: גם מתבטלים מאליהם החסרונות הטבעיים של אותו כוכב – גם מתאפשר לו להוציא מעצמו משהו רם ועדין יותר, משהו נוסף, משהו 'אקסטרה'. זוהי הנעלות.

בנוסף נראה שבכל נעלות, של כל כוכב, טמון מסר רוחני-פילוסופי לכלל.

עקרונות אלה הם שצריכים להנחות אותנו כשאנו באים לבחון את הנעלות לכוכבים המאוחרים יותר, בעוד שלגבי שבעת הכוכבים הקלאסיים אנחנו סגורים. בחירה זו נעשתה עבורנו בידי האסטרולוגים הקדומים, ולא נותר לנו אלא לנסות לרדת לחקרו של המסר ששלחו אלינו ולעקוב אחר קו המחשבה שלהם. הניסיון להבין מדוע נבחר לנעלות של כל כוכב דווקא מזל זה ולא אחר ריתק אותי, הן מבחינה פילוסופית והן מבחינת ההבנה של אותו כוכב, ועדיין אינני חושבת שכיסיתי את כל העושר הטמון בזה. מכל מקום, בניסיון להתחבר לאותה רוח אשר הנחתה את הראשונים, הוספתי את הצעותי לגבי הנעלות של ארבעת הכוכבים החדשים.

על כל אלה יפורט בהמשך. בכל תת-פרק הדן בכל כוכב וכוכב – תובא שיחה נפרדת שתיוחד לעניין הנעלות שלו. נוכל לראות שם גם את אותו פוטנציאל סמוי הנחבא בו, וגם את אותו המסר הרוחני הנובע מעצם הנעלות שלו דווקא באותו המקום.

הכוכבים נעלים ב: שמש נעלה בטלה; ירח נעלה בשור; מרקורי נעלה בדלי; ונוס נעלה בדגים; מרס נעלה בגדי; יופיטר נעלה בסרטן; שבתאי נעלה במאזניים. וארבעת החדשים: כירון נעלה בעקרב; אוראנוס נעלה בבתולה; נפטון נעלה באריה; פלוטו נעלה בקשת. הנעלות במזל ובבית.

 

ומהי מפלה?

'מפלה' של כוכב איננה עומדת בזכות עצמה אלא היא נגזרת מן השליטה והנעלות. כוכב יהיה במפלה, Fall, במזל הנמצא מול המקום בו הוא מכובד. כאמור, "מכובד" הוא מושג כולל המתייחס לשליט ראשון, שליט משני או נעלה.

כוכב יהיה במפלה במזל ובבית הנמצאים מול אלה בהם הוא מכובד. אין שום הבדל באופי המפלה של כוכב הנמצא מול המקום בו הוא שליט ראשי, מול המקום בו הוא שליט משני או מול המקום בו הוא נעלה. מפלה היא מפלה ויש לה משמעות אחת בלבד – זוהי סביבה שאינה דומה בשום היבט, חיצוני או פנימי, לטבעו המקורי של אותו כוכב. זוהי סביבה שאינה תומכת בו ואינה מעודדת אותו להיות מי שהוא, אלא מתנגדת לשליחותו ולתכונותיו הטבעיות ומאלצת אותו להחביא ולהצניע חלק גדול מהפוטנציאל שבו.

במקום בו הוא נופל הכוכב אינו יכול להתבטא לפי טבעו הרגיל והוא חייב להיאבק על מנת להישאר נאמן לעצמו. המפלה מצביעה על קושי של אותה אנרגיה כוכבית להתבטא במלואה ולפי טבעה באותו המקום.

 

נסכם:

ישנם, אם כן, ארבעה מצבים הנותנים לכל כוכב הנמצא במקום מסויים פרשנות נוספת. פרשנות זו עוזרת לנו להבין באופן יותר מעמיק ויותר מדוייק את תכונותיו הגלויות והנסתרות של אותו כוכב ואופן תיפקודו.

  1. שליטה ראשית

המזל או הבית בהם הכוכב הוא שליט ראשי הוא המקום הטבעי לו ביותר. זה המקום אליו הוא דומה, שם הוא מרגיש בנוח. זוהי הסביבה שלו, בה הוא מתבטא בטבעיות ובמלוא תכונותיו. כמו המלך בארמונו והסופר בלשכתו – כך הכוכב חש במקומו ומתפקד במלוא תכונותיו באותו מזל או בית בהם הוא שליט ראשי. זה המקום הנכון לו בדיוק, לא יותר ולא פחות.

  1. שליטה משנית

השליטה המשנית מרחיבה את הבנת הכוכב ואת הבנת אותו המזל. מגדירה מקום עימו יש לכוכב קווי דימיון מסויימים, קווי דימיון חיצוניים ופשטניים. השליטה המשנית מעשירה בתכונות נוספות הן את הכוכב והן את המזל בו הוא שליט משני.

  1. נעלות

נעלות מגדירה מקום אשר במבט ראשון אינו דומה כלל לכוכב המדובר, אולם במבט שני מצביעה על מהות פנימית המשותפת להם. יסוד פנימי משיק שבין הכוכב לבין אותו המזל. סביבה זו מוציאה מהכוכב פוטנציאל סמוי, משהו 'אקסטרה', יכולת רמה. ולא רק, אלא שבאותו המקום מתבטלים חסרונותיו העיקריים של אותו הכוכב.

הנעלות גם באה ומזכירה לנו כי אסטרולוגיה איננה רק תורה מֵכנית המגדירה כוחות מסויימים, אלא היא תורה המכילה בנוסף רעיונות חברתיים, פסיכולוגיים ורוחניים. כל נעלות, של כל כוכב, שולחת אלינו מסר רוחני-פילוסופי, ונכון לנו לחפש את אותו המסר. בעידנים קדומים אסטרולוגיה נחשבה לתורה כולית ורחבה המכילה בתוכה רעיונות פיסיקליים, רפואיים, חברתיים ודתיים. לכן אין מניעה שרעיון הנעלות של הכוכבים, שמקורו עתיק ביותר, יכיל בתוכו גם מסרים חברתיים ורוחניים הנכונים לכלל, נכונים מאז ותמיד.

  1. מפלה

כל שלושת המיקומים שנמנו – שליטה, שליטה משנית ונעלות – מכונים בשם הכולל 'מכובד'. האפשרות הרביעית, המפלה, היא פועל יוצא מזה. כוכב יהיה 'במפלה' במזל או בבית הנמצאים מול המזל או הבית בהם הוא מכובד. למפלה משמעות אחת בלבד – במקום בו כוכב נמצא במפלה עליו להיאבק יותר על מנת להתבטא על פי דרכו ואופיו. זוהי סביבה שאינה מחמיאה לו ואינה מעודדת את תכונותיו, לא החיצוניות ולא הפנימיות, לא הפשוטות ולא המהותיות. במקום בו הכוכב במפלה עליו להצניע חלק גדול מיכולותיו, אינו יכול לבטא את עצמו במלוא כוחו.

 

שליטה, שליטה משנית, נעלות או מפלה – אלו מספרות על הכוכב, לא על האדם ולא על אירועי חייו. כשאנו לומדים את הכוכב בארבעה מצבים אלו אנו מגלים את סתריו, מבינים אותו בצורה מלאה יותר.

 

כאמור, מפלה של כוכב במפת לידה איננה מפריעה לאדם, בדיוק כמו שנעלות אינה מייצרת עבורו שום הקלות ויתרונות. הכל כפוף למכלול. אלא שלימוד הכבוד והמפלה של כל כוכב חושף עבורנו עוד מסר חבוי לגביו, יופיו ותיפקודו השלם.

 

(לומדים אסטרולוגיה הכוכבים פרק 4, עמודים 38-45)

כתיבת תגובה