שלוש גישות באסטרולוגיה

תורת האסטרולוגיה קיימת אלפי שנים. כל המידע שיש בידינו – קיבלנו מקודמינו, ותוך כדי חקירה ודרישה בלתי-פוסקות פיתחנו הבנה דקה ועמוקה יותר ויותר של התורה המופלאה הזו. ועדיין הדרך ארוכה. אני מבחינה היום בשלוש אסכולות עיקריות בתורה זו, אשר לצורך העניין אכנה אותן: קלאסית, פסיכולוגית-מודרנית, וקארמטית-רוחנית.

ההבדל העיקרי בין האסטרולוגיה הקלאסית לחדשה נובע מן ההבנה שפתחה בפנינו הפסיכולוגיה, ומן הגילויים וההבנות החדשות של אוראנוס, נפטון ופלוטו. ככל שהלכה והתפתחה תורת הנפש וקיבלה מבנה והגדרות, כך הלך והתגלה הקשר ההדוק בין המטען הנפשי של האדם והבחירות שהוא עושה – לבין סיפורי חייו והאירועים המתרחשים בהם.

יש לנו היום שלוש גישות ראשיות לאסטרולוגיה:
אסטרולוגיה קלאסית – כך כתוב כך יהיה
אסטרולוגיה פסיכולוגית – הכל זה עניין של מודעות
אסטרולוגיה התפתחותית – כך כתוב – והכל תלוי במודעות

אסטרולוגיה קלאסית

האסטרולוגים העתיקים, מעבר לכך שידעו את מסילות הכוכבים והשפעותיהם – הבינו לנפש האדם והבינו מהי קארמה. הם הבינו זאת בחוש, בין אם היו-או-לא-היו המושגים הללו ברורים ונאים כמו לנו. לאסטרולוגים העתיקים ולדורשים אליהם היתה גישה של כניעות כלפי הטבע וכוחות-על. שלא כמונו, האדם אז היה הרבה יותר נוח להאמין ולא מסוחרר מעוצם כוחו והידע שלו. העולם היה פשוט יותר, והיכולת של האסטרולוגיה להבין את מגמותיו היתה ברורה וחד-משמעית.

המֶסר שהועבר לכל הפונה ליודעי כוכבים היה כך כתוב – כך יהיה, בלי הסברים וניתוחים של למה ומדוע ובלי אפשרויות בחירה. בכך הפך האדם חסר-אונים ושפוט בידי גורלו, מבלי שיבין את חלקו שלו במתרחש בחייו.

האסטרולוגיה הקדומה גם הבדילה מאד בין מעמדות והתייחסה לגורלם של עמים ואומות, שלא כזמנים החדשים, שלכל אינדיבידואל מקומו וגורלו הייחודי. (בסוגריים נעיר כי בכך היתה היהדות שונה ומתקדמת, ומכאן המשפט "ישראל מעל הכוכבים". היהדות נתנה כלים בידי אדם יחיד לשפר את עצמו בכוחות עצמו. מאמץ היחיד להתעלות הביא גם לשינוי גורלו.).

האסטרולוגיה הקלאסית פיתחה דיוק רב ביכולתה לאמוד אירועים עתידיים – זאת משום שלא נתנה יותר מדי מקום לחופש הבחירה. היתרון שלה היה דיוק, בהירות ומוחלטות. החסרון – היא לא נתנה מקום לשינוי הגורל הנובעת ממודעות, ריפוי, ובחירה אחרת. אסטרולוגיה קלאסית הפכה כלי מדוייק לזיהוי מצבים והתייחסה לתכונות מרכזיות באישיות האדם כמו אומץ, סמכותיות, חוכמה, ערמומיות, רוע לב, טוב לב, רצינות או קלות, בלי יותר מדי סיבוכים

היום, כאשר אנו כן לוקחים בחשבון התפתחות אישית ובחירה אישית, מקומה של האסטרולוגיה ככלי ניבויי ומיסטי עתיק הפך לה לרועץ והוריד מכבודה. אבל חשוב לזכור ולא לשכוח כי כל הידע הקיים היום הוא למעשה התפתחות של האסטרולוגיה הקלאסית ומה שנשמר ממנה. ידע זה הוא נכסי צאן ברזל ואף שיש בו דברים שעדיין איננו מבינים עד הסוף, הרי שבסופו של דבר נבין. כמו למשל משמעות השליטים, הנעלות והמפלה, כוכבי שבת, חישובי נקודות שונים ועוד. אסטרולוגיה קלאסית היא הבסיס ואין לשחק עימו ולשנותו, אלא לנסות להבינו ולרדת לחקרו כמה שאפשר יותר.

אסטרולוגיה עכשווית-פסיכולוגית

המסר שמעבירה האסטרולוגיה המודרנית הוא גמיש ומורכב היום הרבה יותר מאתמול: האסטרולוג המודרני רואה עצמו קודם כל כמאבחן ומטפל הנותן כלים חשובים בידי האדם לשנות את עצמו וחייו בכוחות עצמו. הוא מוצא ומגדיר במפה את הסיבה הנפשית הטמונה באדם עצמו, המביאה לכך ששוב ושוב עסקיו אינם צולחים, או מערכות היחסים שלו עולות על שׂרטון, או שבריאותו אינה משתפרת או שילדיו אינם מאושרים. בכך מסיר האסטרולוג את האחריות מהגורל ומעביר אותה אל האדם.  חיינו שוב אינם גזירת גורל שרירותית  אלא בידינו לשנותם. דרכה אדם מגלה כיצד האמונות שלו, תכונות האופי, פחדים ישנים, הרגלים ותבניות מחשבה מעצבים את חייו. האסטרולוגיה הפסיכולוגית מראה לנו שהאדם התבגר במקצת.

אסטרולוגיה פסיכולוגית מציעה לאדם דרכים להשתנות, להוציא את השדים לאור וכך להפחית את שליטתם בו. עוזרת לו להיות מודע לעצמו ולזהות במה וכיצד הוא עצמו לש ומפסל את חייו, ונותן להם תבניתם.

האסטרולוגיה המודרנית אומרת: כיוון שאתה עושה – אתה יכול לשנות. וכך היא נותנת הבנה, תקווה וכיוון, ומרחב אפשרויות בחירה רחב. . יכולת האיבחון שלה היא מדהימה והיא פותחת אפשרויות טיפול וריפוי חשובות ביותר.

למעשה השפה הפסיכולוגית קיימת בתוך האסטרולוגיה העכשווית. לכל מושג פסיכולוגי יש מקבילה באסטרולוגיה. מורכבותה של נפש האדם לא הובהרה לנו רק מלפני מאה שנה… ההבדל בין אתמול להיום הוא שיטת הטיפול, שעברה מאמצעים מיסטיים מוזרים שבהם המטופל הוא פסיבי, לאמצעים שכליים הנותנים למטופל אפשרות להבין ולהיות שותף בריפוי העצמי שלו. האסטרולוגיה העכשווית מנסה בכל כוחה להרחיק מעצמה את "הצל המיסטי" המעיב עליה והופך אותה בלתי אמינה, ולקבל קצת מהרוח המדעית המכובדת השורה על הפסיכולוגיה. שיטה זו קושרת כל דבר לרגש, לבעיה פסיכולוגית כזו או אחרת, חוסר ביטחון, טראומות ילדות, חיבוטי נפש וכאב מודחקים, ומציעה פתרונות שונים. ואף שהכל מסכימים שביקור אחד או שניים אצל אסטרולוג אינו תחליף לליווי הזהיר והתומך הניתן בטיפול פסיכולוגי ארוך – אדם בריא יוכל להמשיך לעבוד היטב עם ההבנות וההנחיות שקיבל , יזהה טוב יותר את המניעים הרגשיים והאחרים המעצבים את חייו, וילמד לשנותם לטובה. האסטרולוגיה הפסיכולוגית קידמה את התחום בצעד ענק.

אסטרולוגיה קארמטית-רוחנית

אסכולה שלישית, שהגורו שלה הינו ג'ף גרין והוא אשר טבע עבורה את השם מסע ההתפתחות של הנשמה (ובארץ מוריס פרננדס) למעשה משלבת בין שתי האסכולות. בדומה לגישה הקלאסית, אסטרולוגיה קארמטית מבחינה באותם חלקים במפה שהם גורליים ואינם בשליטתו של האדם, לעומת אלה שכן בשליטתו. אסטרולוגיה קארמטית מדגישה את הרעיון המרכזי והיעד הרוחני של האדם, שהם המשך מסכת גלגוליו.

הביטוי 'גזירת גורל' מתכוון לאותם מצבים ותנאים לתוכם נולדנו ואותן נקודות מפתח בחיינו שנבחרו עבורנו בטרם לידה. שנקבעו עבור הנשמה עוד בטרם התגלמה בגוף המסויים הזה, במשפחה הזו, בתנאים האלה של תרבות, יופי, בריאות, יכולת, כשרונות, תבונה, מצב סוציו-אקונומי, יחסים – ניסיונות מסויימים שאנו חייבים לעבור דרכם ואין אנו בוחרים בהם לרצוננו. ואפילו אנחנו חושבים שאנחנו בוחרים – אנחנו לא. האסטרולוגיה הקארמטית מחברת את הסיפור העכשווי עם סיפורי חייו של האדם בגלגולים קודמים כפי שהם משתקפים ממפת הלידה שלו, ורואה כיצד הגלגול הנוכחי הוא בעצם המשכם הטבעי. כך, מה שנראה כמו גזירת גורל הוא למעשה תוצאה והמשך מסלול ההתפתחות הנשמתי והרוחי שלו. אסטרולוגיה זו מסבירה בעצם את המניע הפנימי של המפה. את המקור ממנו נובעות תכונות אלה וסיפורים מסויימים אלה של האדם.

יחד עם קבלת דין הגורל , האסטרולוגיה הקארמטית-רוחנית נותנת מרחב עצום לבחירה החופשית. בניגוד לאסטרולוגיה הפסיכולוגית, הטוענת שאדם יכול לשנות הכל אם רק ישתנה ויירפא וילמד להאמין בעצמו – אסטרולוגיה קארמטית אומרת שלא הכל ניתן לשנות. ובניגוד לקלאסית האומרת שאין בידי האדם לשנות דבר – גישה זו מפרידה בין מה אפשר ומה אי אפשר ואומרת שהרבה מאד ניתן לשנות דרך מודעות ובחירה. וכך יש בה משתיהן. כמו הקלאסית היא מכבדת את הבלתי ניתן לשינוי – וכמו הפסיכולוגית היא מאירה באור חזק של פרשנות ומודעות את משמעות הגורל וממה הוא נובע. מה המניעים אשר בשורשה של המפה ותבניתה. האסטרולוגיה הרוחנית מפרידה בין מה לגמרי בשליטת האדם, מה בשליטתו החלקית וכלפי מה יוכל לשנות גישה, אך לא את התנאים עצמם..

סיכום – שילוב בין השלוש

בשבילי, הדרך הנכונה היא לשלב בין השלוש:

  • לימוד האסטרולוגיה הקלאסית מאפשר לזהות מגמות ואירועים בדייקנות רבה, ולהגדיר תכונות אופי שהן בלתי משתנות היוצרות את סיפורי חייו של האדם.
  • האסטרולוגיה העכשווית מאפשרת לפתוח את הרשת הפסיכולוגית הארוגה בנו, מאפשרת לבעיות רגשיות ואחרות לצוף ולעלות אל האור וכך להתמודד עימן בצורה טובה. האדם לומד כי בסך-הכל שינוי הגישה הרגשית וטיפול בנושאים לא-פתורים הוא שישנה וישפר את חייו.
  • האסטרולוגיה הרוחנית תיתן את תבנית הקארמה ותמונת הגורל הנובעת ממנה, תגדיר את השיעורים הרוחניים והייעוד הרוחני והתיקון בו חייב האדם אשר מעצבים את גורלו, והבנה זו תאפשר לו להעצים את שליטתו בחייו ולשפר את גורלו.

 מכל השלוש ביחד יכול כל אחד, כמידת הבנתו והנכונות שלו להשקיע ולעבוד על עצמו, להגיע לרמת מודעות ויתר שליטה בחייו, ולהרחיב עד כמה שיוכל את מידת הבחירה החופשית שלו בהם.

מגי אדם 2001

כתיבת תגובה